Wat is FACEBOOK en hoe werkt het?

FACEBOOK

Facebook is een social netwerk site, waar gebruikers hun persoonlijke interesses delen met anderen. Er zijn meer dan 2 miljard gebruikers actief (per juni 2017). Dat zijn meer mensen dan inwoners in Europa, oftewel 1 op de 7 mensen op aarde. Gebruikers kunnen een persoonlijk profiel aan maken en anderen die ook een profiel hebben uitnodigen om vriend te worden. Iedere gebruiker kan (net zoals Twitter) op een zogenaamde prikbord (in het Engels: “wall” of tegenwoordig timeline = tijdlijn) berichtjes plaatsen. Deze berichtjes kunnen gaan over waar ze mee bezig zijn, waar ze aan denken of wat hun mening is.

Een gebruiker kan natuurlijk ook zijn persoonlijke contact informatie in zijn of haar profiel plaatsen. Men kan met elkaar communiceren via publieke en privé berichten (chat).

Facebook is online via de browser te bezoeken, maar heeft ook voor alle gangbare mobiele platforms een app ontwikkeld. Dat heeft als voordelen:

  • dat je ingelogd blijft en niet steeds opnieuw hoeft in te loggen als je Facebook wilt bekijken
  • dat je eenvoudiger direct een foto op de tijdlijn kunt plaatsen met je smartphone
  • dat je direct en overal berichtjes kunt sturen met je smartphone naar vrienden

Nadelen?

Het gebruik van de app zou nadelen kunnen hebben. Op het moment dat je een native app gebruikt (in tegenstelling tot Facebook bekijken via de browser), dan zal deze app zoveel mogelijk data proberen vast te leggen. Elke parameter die de smartphone ter beschikking heeft zal worden gelogd. Je smartphone meet continue een hele hoop “metrics” bijv. gps data. Geef je de de app ook toegang tot de camera (dat doe je als je een foto wilt maken die je wilt plaatsen op de tijdlijn), de microfoon (om bijvoorbeeld te kunnen bellen met de Facebook Messenger), zouden deze dan wellicht ook aan kunnen worden gezet zonder dat jij dit weet? In ieder geval, Mark is zelf ook voorzichtig met z’n camera’s 🙂

 

 

 

Verder zijn die maandelijkse hoeveelheid actieve gebruikers enerzijds toe te kennen aan echt nieuwe mensen die online komen, maar Facebook heeft ook zo z’n technieken om je “verslaving” aan het rode tellertje met nieuwtjes te triggeren. Kijk maar eens een tijd niet meer naar Facebook, dan krijg je ineens de meest onbenullige meldingen met vage activiteiten die ze vinden dat je gezien moet hebben. Zo houd je natuurlijk wel de Monthly Active Users in stand.

Film over FACEBOOK: the Social Network

The Social Network

In 2010 (1 oktober) werd een film uitgebracht over het ontstaan van Facebook, meer informatie vind je op Wikipedia en IMDB.

 

Interessant leesvoer en films

Bekijk interessante boeken over Facebook en andere internet weetjes op deze pagina

Naast Timeline gaat Facebook steeds meer werken met apps. Zo heeft Spotify de mogelijkheid gecreëerd om samen met vrienden synchroon naar een zelfde song te luisteren. Je ziet als het ware dat een vriend een bepaalde track luistert en jij kunt direct vanaf het punt waar het liedje is meeluisteren.

Facebook weetjes

Facebook en virual reality
Facebook heeft virtual reality bedrijf Oculus Rift overgenomen voor 2 miljard dollar. Hiermee wilt het graag de ontwikkeling van de virtual reality (VR) bril voortzetten en dit gaan inzetten om mensen met elkaar in contact te brengen in VR. Het was dan ook afwachten of Google of Facebook dit bedrijf zou gaan overnemen, maar uiteindelijk is het dan toch Facebook geworden. Op dit moment zijn er mooie projecten en tests gaande, maar voor de gemiddelde consument is dit voorlopig nog niet weggelegd. Naast het feit dat je de bril moet aanschaffen, heb je ook een serieuze computer nodig die voldoende rekenkracht heeft om de beelden te genereren voor de VR bril. Ik verwacht dat we nog een aantal jaartjes mogen wachten, maar de ontwikkelingen gaan heel snel.

Project X
Wie weet het nog?
In september 2012 heeft een meisje van 15 jaar een uitnodiging voor haar verjaardag geplaatst op haar Facebook pagina en heeft vergeten aan te geven dat deze uitnodiging enkel bedoeld was voor haar vrienden en familie. Duizenden mensen hebben zich ingeschreven doordat -naast social media- dit onder de aandacht kwam van de klassieke media zoals radio en tv. Het resultaat was een menigte mensen voor de deur van het meisje die grote rellen en schade veroorzaakte in het dorpje Haren.

Mening van de auteur van watisfacebook.nl:
Nu is de vraag: zijn er mensen schuld aan en is dit in de toekomst te voorkomen? Ik denk het niet. Het grote verschil tussen internet een paar jaar geleden en nu is dat een paar jaar geleden groepen gebruikers werden gemodereerd (bijvoorbeeld in forums). Zodra iets uit de hand lijkt te lopen wordt er ingegrepen. Dat is nu veel moeilijker aangezien de gebruikers zelf voor de inhoud zorgen. De enige die iets -let wel: in het begin- had kunnen doen, was het meisje zelf, door de uitnodiging te verwijderen nadat er meer dan 100 mensen zich inschreven, daarna werd het een sensatie van grote media en daarna een probleem voor de ordehandhaving. Je kunt het haar in ieder geval niet kwalijk nemen dat ze dit had zien aankomen. In principe zouden er moderatoren (van Facebook?) moeten opstaan zodra een evenement/uitnodiging ineens veel aandacht krijgt.

Meer informatie

3 Comments